Novica

Pravilna drža naj bo del vsakdana

Anže Sirc

Fizioterapevt Anže Sirc o pomenu preventive pri preprečevanju poškodb: Bolečina je le opozorilo, vzrok je lahko povsem drugje – Vedno je treba iskati vzrok za bolečino in ga skušati odpraviti.

Objavljeno v Nedeljski, 19.2.2014 (str. 17). Avtor: Meta Černoga.

“Najbolj sem vesel, kadar s pomočjo fizioterapije s pacientom normalizirava zdravstveno stanje, da mu ni treba več jemati protibolečinskih zdravil ali da se celo izogne operaciji,” pravi Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt, ki svoje delo opravlja z velikim navdušenjem, saj je prepričan, da s tem, ko pomaga drugim, na neki način pomaga tudi sebi ter tako razvija svoje strokovne in osebnostne potenciale. V fizioterapiji je pač tako, da največ šteje praksa, delo z rokami, prvi pogoj pa je seveda izobrazba.

Iz vsakdanjih primerov zelo dobro ve, da rek “Bolje preprečiti kot zdraviti” še kako velja. Zato si prizadeva, da bi ljudje več pozornosti namenili preventivi, torej da bi naredili vse, kar zmorejo, za to, da do težav, na katere lahko vplivamo sami s svojim načinom življenja, sploh nebi prihajalo.

V ambulantni fizioterapiji na Polikliniki v Ljubljani, kjer je zaposlen, izvaja rehabilitacijo po ortopedskihin travmatoloških operacijah, predpriprave na operacijo, različne konzervativne terapije, korekcije slabe drže in tako naprej. Vsakemu pacientu se je treba posebej posvetiti, bistvo za dolgoročni uspeh pa je, da ta napotke fizioterapevta prenese v svoje vsakdanje življenje.

Slaba drža

“Ljudje smo navajeni neke drže, nekega položaja in dokler jim ne razložim in pokažem, da opažena drža ni dobra, je to stvar navade, ki kar traja in traja, vse dokler ne začne nekje boleti. Navade je težko spremeniti, zato menim, da bi morali na nadzor pravilne drže opozarjati že otroke v vrtcu in potem v šoli, v športno vzgojo pa vključiti ustrezno vadbo.” Veliko težav nastane kot posledica slabe drže, tako pri sedenju, stoji kot delu in športu. To ugotavlja tako pri otrocih kot tudi pri starejših, ki prihajajo v ambulanto. S pozitivnim pristopom jih poskuša motivirati, da bi začeli uživati v spoznavanju svojega telesa, se zavedali drže, jo korigirali in tako tudi sami pripomogli k ohranjanju zdravja. “Tega se lahko naučimo s specifično vadbo, ki je lahko zelo zabavna, in drugimi terapevtskimi tehnikami, ki jih vodi zato usposobljen terapevt,” pravi sogovornik.

Že to, da bi se sprehodili do službe, si med delom z računalnikom vzeli pet minut in se razgibali, bi prineslo učinke. Pomislite, v kakšnem položaju sedite, imate prekrižane noge, ste pri tem sključeni. Stopala položite na tla in se vzravnajte!

Šport “po pameti”

Ker veliko dela s športniki, opaža, da tudi pri njih nemalokrat pride do poškodb, ki so lahko posledica nepoznavanja osnovnih načel zdravega gibanja. Za začetek je pomembno imeti primerno športno/delov -no opremo, se pred aktivnostjo ogreti, ne pozabiti na raztezanje mišic, si vzeti čas za počitek, zdrav obrok… Pomembna je tudi psihofizična pripravljenost za določen šport. “Na primer smučanje je ena od takšnih aktivnosti, ki so sezonske. Pri človeku, ki nima kondicije in smuča ves dan, namesto da bi samo dve, tri ure, lahko pride do poškodb.” Najbolj so pri smučanju obremenjena kolena, zato so pogoste poškodbe meniskusov, stranskih in križnih vezi. Tudi za tek – pa če na prvi vtis deluje še tako enostaven – se je treba pripraviti. Priporočljivo je stopnjevanje aktivnosti. Začnite s hitro hojo, nato pa iz rahlega teka stopnjujete intenzivnost po svojem občutku. Če posameznik vidi, da mu neka aktivnost ne ustreza, pa je veliko bolje, da si izbere drugo aktivnost.

Tudi vrhunski športniki morajo biti previdni. Nemalokrat se zgodi, da zaradi preobremenitev in poškodb v mlajših selekcijah pride do nezmožnosti doseganja vrhunskih rezultatov ravno v obdobju profesionalne kariere, ko je čas poplačila za ves njihov trud. Že samo po opravljenih tehnikah relaksacije ali raztezanja mišic športniki navajajo neverjetno olajšanje in lahkotnost, če temu dodamo še druge manualne terapevtske pristope, je učinek še toliko večji. Po tem bi lahko opravljali tudi učinkovitejše treninge in s tem dosegali boljše rezultate.

“Gibanje bi moralo biti sestavni del življenja. Ni treba veliko. Priporočam krajši čas izvajanja, pa tisto kakovostno. Gibanje, v katerem uživaš, naj bo redno in raznoliko, ker se s tem zmanjša možnost pojava preobremenitvenih sindromov. Če se poleg tega še zdravo prehranjuješ, piješ zadosti tekočine in zmanjšaš vpliv stresa, rezultati ne morejo izostati,” pravi in doda, da nikoli ni prepozno. Največji potencial pa vidi pri mladih, ki se kljub vedno boljšim pogojem premalo gibajo, kar se jim bo odražalo v poznejših življenjskih obdobjih.

Treba je najti vzrok

Dokler ne pride do resnejših težav, navadno ljudje ne iščejo pomoči, ko se te pojavijo, na primer bolečina v ramenskem obroču, pa si pogosto najprej pomagajo s proti bolečinskimi sredstvi, ki trenutno le umirijo simptome.

Izvor bolečine v rami, prav tako mravljinčenje v roki, so na primer lahko spremembe v vratnem delu hrbtenice. Če bi v tem primeru izvajali terapijo le na mestu pojava bolečine, ne bi bili uspešni. Treba je najti vzrok težav, ga odpraviti in tako vplivamo tudi na simptom – bolečino – sicer se težave le še stopnjujejo in lahko pride do stanja, ko je za konzervativno obravnavo prepozno. Pogosto se to zgodi pri zanemarjanju težav v področju križa, kar lahko pripelje do hernije diska in poneuspešni fizioterapiji do operativnega zdravljenja. Tudi po tem posegu je treba odpraviti vzrok nastanka težav, sicer se lahko vse ponovi. Spremeniti je treba odnos do svojega telesa, mu prisluhniti in zavestno pomagati. Preden začnemo delo, preden dvignemo breme, pomislimo, ali smo se tega lotili na pravi način.

Pacient pride z diagnozo in delovnim nalogom v fizioterapevtsko ambulanto, kjer fizioterapevt na podlagi pregleda postavi fizioterapevtsko diagnozo in se odloči za terapijo. Anže uporablja različne terapevtske tehnike, ki si jih je pridobil na različnih izobraževanjih in jih je toliko, da se vseh niti ne da našteti. Drži se načela, da je treba bolnika obravnavati kot celoto in ne le poškodovanega dela telesa. Želi si več sodelovanja z zdravniki, ker bi tako lahko pridobil informacije, ki bi pripomogle k učinkovitejši rehabilitaciji. Poudarja, da sta za uspeh zdravljenja pomembna tudi aktivno sodelovanje pacienta in njegova pozitivna misel. Anže Sirc uživa pri svojem delu, zanj je bilo dodatno strokovno izpopolnjevanje logično nadaljevanje po končanem študiju fizioterapije. Verjame, da je poleg znanja in uspešnih metod pomembna tudi dobra volja. Zavedni Gorenjec se svojega dela vsak dan loti na veder način, paciente spodbuja in motivira tudi tako, da se z njimi prijazno pošali in nasmeje. Potem je tudi fizioterapevtska obravnava uspešnejša, še vedno pa strogo profesionalna. Škoda semu zdi le, da ljudje v večji meri ne izkoristijo znanja fizioterapevtov, saj bi tako lahko kakovostnejše in dlje uživali v svojih aktivnostih.

Med predstavitvijo vaje

foto: Jaka Gasar

Med predstavitvijo vaje
Ostale novice

Brez sprememb ne pričakuj sprememb

Anže Sirc

NeDelo, 7. junij 2015 Novi svetovalec NeDela: Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt, o ortopedskih težavah, preventivi in pravilni drži K sodelovanju smo povabili novega strokovnjaka, ki na Polikliniki UKC Ljubljana izvaja ambulanto fizioterapijo, zasebno pa dela tudi z vrhunskimi športniki. Odgovarjal … Se nadaljuje

NeDelo, 7. junij 2015 Novi svetovalec NeDela: Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt, o ortopedskih težavah, preventivi in pravilni drži K sodelovanju smo povabili novega strokovnjaka, ki na Polikliniki UKC Ljubljana izvaja ambulanto fizioterapijo,..

Kontrolirano dinamično sedenje
Kontrolirano dinamično sedenje

Zavedajmo se sedenja!

Anže Sirc

Sedenje je sestavni del življenja in marsikdo presedi večji del dneva, zato bi bilo dobro vsaj malo pozornosti nameniti položaju, ki ga zavzemamo na stolu in se s tem izogniti nepotrebnim preobremenitvam.

Sedenje je sestavni del življenja in marsikdo presedi večji del dneva, zato bi bilo dobro vsaj malo pozornosti nameniti položaju, ki ga zavzemamo na stolu in se s tem izogniti..

ant. nagib medenice
ant. nagib medenice

Fizioterapija pri artrozi kolka in vstavitvi umetnega kolka

Anže Sirc

Po operaciji artrotičnega kolka in vstavitvi endoproteze se pričakuje, da bo pacient zaživel kvalitetnejše življenje. Pričakuje se zmanjšanje bolečine, lažje opravljanje prejšnjih dnevnih aktivnosti… A vedno se ne izteče tako. Operiranec ima težave in ko operater, splošni zdravnik oceni, da bi bilo vredno poizkusili s fizioterapijo, pacient z delavnim nalogom pride v našo ambulanto. Razmišljanje o fizioterapevtski obravnavi tovrstne problematike bom začel na začetku pojavljanja težav s kolkom.

Začetek artroze

Na artrotične spremembe v sklepu nas opozori kapsularni vzorec, ki pri kolčnem sklepu kaže največje omejitve v smeri giba notranje rotacije (NR), nato upogib (FLEX) in odmika (ABD), v..

Pravilna vzravnana drža
Pravilna vzravnana drža

Pomagaj si sam

Anže Sirc

Pomemben del terapije je posameznika seznaniti s tem, kako lahko omogoči telesu optimalno zdravljenje, kako prepreči ponovne poškodbe, preobremenitve...

Če znamo prisluhniti sebi, svojemu telesu (v kakšnem položaju se trenutno nahajamo, smo sključeni, napeti…), si lahko pomagamo sami. S kontrolirano držo in pravilno tehniko bi delo, športne aktivnosti opravljali..